05 maj 2014

Whistleblower

Jag har fått många många många mail och frågor från hela Sverige, och från världen i övrigt, om hur det gick med den där sjukt stora Majbrasan i byn. Se inlägget här.Därför berättar jag fortsättningen om vad som hände, för den här bloggen är ju en historia om Trädgården, Gården och det som händer i dess närhet.
Jag och  min man gick den korta sträckan till majbrasan senare på kvällen. Det brann fortfarande med stora, plötsligt uppflammande lågor, över de gigantiska glödhögarna.
Ingen människa fanns på plats! Vinden fick stora gnistregn att stiga högt mot himlen! Över den torra marken intill!
Vi stod där, jag och min man, helt tysta, kände båda att det här är helt åt helvete. Ingen av oss sa något på en stund (som om vi inte trodde att det var sant.) Vi stod tysta och tittade: såg lågorna och gnistregnet leka i vinden åt byns och vår gårds riktning.
Vi fattade ett gemensamt beslut, att ringa den som vi antog var ordförande i Bygdeföreningen, och anordnare av brasan, och därmed någon ansvarig som hade koll så att inget hände. (men hur kan ansvarig veta vad som händer när hen inte är på plats och det fortfarande brinner och det blåser?).
Här är några
citat från vårt livs mest knäppiga/sjuka telefonsamtal:
Min man: "Vi står vid brasan och det finns ingen här och vaktar och den brinner fortfarande."
XX: "Jaha?"
Min man: "Vi är rädda att elden sprider sig, speciellt nu när det har varit varning för att elda, och det blåser och gnistorna flyger lång väg."
XX: " Det har gått bra i fyra timmar, vad är problemet!?"
Min man: "Problemet är att elden inte är släckt och ingen finns här och ser vad som händer."
XX: "Jag har varit där och kollat för två timmar sedan och då var allt bra och jag har ingen anledning att gå dit och kolla igen!!"
Jag: "Jo, det har du. För det brinner överallt fortfarande och det blåser och gnistorna flyger högt mot himlen åt byns, och vår gårds, riktning!"
XX: "Nu tycker jag att ni får ge er! Jag tycker att ni är Tramsiga! Jag tycker att ni är riktigt tramsiga!!! Vi sitter här i köket och har det mysigt! Ja, vi sitter här och har det mysigt, får man inte ha det!? Och så ringer ni och håller på så här, ni är tramsiga! Det är ingen fara med elden om det inte är DU som är där och ser till att den sprider sig!!"
Jag: "Är det du som är ordförande i Bygdegårdsföreningen, jag vet faktiskt inte riktigt vem det är, så därför frågar jag: är det du som är ordförande?"
XX: -----------------
 //inget svar under lång tid, jag upprepar frågan hela tre gånger.//
XX: //Till sist// "Ja."
Jag: "Vet du att det är den som tänder brasan som även har ansvaret för elden?"
XX: "Nej! Nähää!! Nej nej! Det är det inte! Så är det absolut inte! Det är de som lägger på alla grejer på brasan som är ansvariga!" Jag har ingen anledning att gå dit!
Jag: "Jo, du har anledning! vi står här och ser att det brinner mycket överallt och det blåser och gnistor yr högt mot himlen åt hela byns håll....och ingen finns här och bryr sig!"
XX : Ja jag kan i alla fall inte göra nåt åt ifall det går åt helvete!!"

----------

Nu sitter ett litet litet anslag uppe vid brasan om att brasan ska flyttas till ett annat ställe. Tro faan det, vem vill ha den elden på sin mark, när det tydligen är så illa att elden tänds och alla går därifrån, även de ansvariga.....


7 kommentarer:

skogsnuvan sa...

Här på byn snöade det för fullt så det var då ingen risk att det skulle sprida sig och det var trots det ett par killar som var kvar till sent på natten för att kolla. Man ska vara försiktig med elden. Här var det gräsbrand hos en sommargranne så brandkåren fick rycka ut.

Anonym sa...

@ Skogsnuvan: -Här snöande det inte alls men blåste desto mer.
Fanbyn har tydligen egna regler än hela Sverige i övrigt.
-The Secret Garden-

Anonym sa...

Fy, sicket folk!!! Fattar de inte vad som kan hända. Tar det sig i torrt gräs så går det ju bara sååååå himla fort. Då går det inte sitta i stugan och ha det mysigt.
Marita i Björkhagen

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Så tråkigt det är när folk inte ta ansvar. Tur att det inte spred sig !

Janicke sa...

Vilken rysare! Den mannen borde anmälas.
Så skönt att brasan kommer att flyttas från er, förhoppningsvis en bra och säker bit bort från all bebyggelse. Och att nån i bygdeföreningen, om den sanslöst ignorante ordföranden inte gör det,
fattar att man måste vakta elden.

linnea-maria sa...

Usch vilken otrevlig typ. De som inte klarar av lite kritik blir oftast sådär.
Hoppas att ni har någon vän i byn i allafall.

Hans sa...

Bra jobbat av er. Ni lär slippa ha majbrasan så nära nästa år. Exakt liknande historia har utspelats i vår by, några grannar en bit bort klagade att byns brasa fanns för nära dem, och den fanns på ungefär det dubbla avståndet jämfört med er brasa. Här finns ingen brasa alls längre, så nu får folk åka till soptippen med skräpet istället.

Som sagt, ni kommer kanske inte vinna priset som 'årets bybo' men ni slipper ha brasan så nära er gård.

Related Posts with Thumbnails