29 oktober 2014

Intelligent

Får man rida mitt i ett elljusspår?
Precis i
mitten där folk går och /försöker/ springa?
Ett elljusspår som delvis blivit uppgrävt av grävmaskin under sommaren och därför är kletigt och geggigt och där marken håller på att sätta sig?
Rida rakt där i mitten?

Varför rider de inte ens ute vid kanten utan helt nonchalant rakt i mitten???
Trampa sönder och göra stora djupa hålor där människor måste tvingas ta sig fram med risk att bryta upp tidigare rehabiliterade skador, typ knän som gått ur led?....
Jag har själv en häst och jag gör inte så.
Trodde att det var självklart att en ansvarstagande ryttare inte gör på det sättet.
Har jag helt fel?

Varför jag bryr mig?
Jo, jag anser att det medför en risk för folk som brukar spåret till det som elljusspåret är avsett för och jag tror faktiskt inte ens att servitutet för elljusspåret inkluderar en ryttarstig, mitt i spåret.

Under en riktigt tuff konvalescens med min egen islandshäst så valde jag ibland att leda honom, oskodd, några hundra meter efter elljusspåret där det var torrt och fast underlag, men även då alltid ute längs kanten!
Men nu, rids det med tunga järnskodda hästar MITT i spåret...varför?
Varför mitt i?
I leran?
Där folk försöker att ta sig fram?

www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/
www.lrf.se/Upplevelser/Ridning-och-korning/Allemansratt-till-hast/
engelsktfullblod.ifokus.se/articles/4d71445fb9cb46223905a4d4-var-far-man-rida



3 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Hit, till din blogg, hittade jag genom en länkning som Pia på Skogslyckan gjort i sitt inlägg om Martin och Suicide Zero.
Det är inte bara dina välskapade, vackra, stämningsfulla bilder som fångar mig utan också det du skriver, det du BEskriver....som det här inlägget med ridning i elljusspåret!
Ridning i elljusspår har jag inte råkat ut för, men det har hänt att jag funderat över varför vissa människor tycker att man, på vintern, ska gå i fint gjorda skidspår i elljuspåren! Precis som du skriver är det ok att gå på sidan om, men varför mitt i?
Har en känsla av att vissa tycker att de har all rätt att göra precis som de vill och att ingen annan ska bry sig....ungefär som "sköt du ditt så sköter jag mitt" utan en tanke på att man sabbar för andra! Egotänkande, eller inget tänkande alls?...det är frågan.
Ha en fin onsdag kväll!
Birgitta


ladybond sa...

Av dina tidigare inlägg så tror jag de gör det lite med flit. Normalstörda gör inte så.
Bara brutalstörda. Man är väl uppfostrad riktigt?

Kram på dig

Hanna sa...

Ha en fin torsdag
Hanna

Related Posts with Thumbnails